بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

قانون های اصلی ترکیب بندی در عکاسی

قانون های اصلی ترکیب بندی در عکاسی
آموزش عکاسی
این اولین پست آموزش عکاسی هست و سعی میکنم آموزش های مفید عکاسی برای همه رو بذارم پس حتما مطالعه کنید!

10 قانون اصلی ترکیب بندی در عکاسی
تنها یک قانون در عکاسی وجود دارد و آن این است که “هیچ قانونی وجود ندارد”، در عکاسی لزوما نباید از قانون خاصی پیروی کرد ولی می توانید از این قوانین برای گرفتن عکس های بهتر کمک بگیرید. این قواعد به نظر کمی کلیشه ای می آیند اما تقریبا در بیشتر شرایط از آنها میتوان کمک گرفت.

این قواعد به شما کمک خواهند کرد تا عکس های قانع کننده ای بگیرید که دارای تعادل بصری بوده و توجه بیننده را به سوژه اصلی عکس هدایت میکند و یا نگاه بیننده در عکس پراکنده شود.

وقتی با این قوانین آشنا شدید، از اینکه این قوانین در جهان اطرافتان وجود دارد تعجب خواهید کرد، آنها را هر جایی خواهید یافت و خواهید فهمید که چرا بعضی از عکسها زیبا تر به نظر می آیند در حالی که بعضی دیگر مانند یک عکس فوری می باشند.

قانون یک سوم:
فرض کنید که تصویر شما به ۹ قسمت مساوی با دو خط عمودی و ۲ خط افقی تقسیم شده است. سعی کنید مهم ترین موضوع و یا سوژه تان را بر روی یکی از این خطوط یا در جایی که خطوط یکدیگر را قطع کرده اند قرار دهید، انجام این کار به تصویر شما تعادل و زیبایی می دهند. بعضی از دوربینها این امکان را دارند که این خطوط راهنما را بر روی LCD نمایش دهند که کارتان راحت تر می شود.
قانون یک سوم در عکاسی
قانون یک سوم در عکاسی
قانون یک سوم در عکاسی

دقت کنید که چگونه ساختمان و افق در امتداد خطوط قانون یک سوم قرار دارد. عکاس: Trey Ratcliff

ایجاد تعادل در المانهای کادر:
قرار دادن سوژه اصلی خارج از مرکز، مثل قانون یک سوم، باعث می شود که عکس زیبا تری به دست بیاورید، اما در قسمت دیگر عکس، یک ناحیه خالی به وجود می آید که حس خوبی به شما نمی دهد، شما باید با اضافه کردن یک المان دیگر (که موضوع اصلی عکس نیست) در تصویر تعادل ایجاد کنید و آن ناحیه را پر کنید.
ایجاد تعادل در المانهای کادر در عکاسی
ایجاد تعادل در المانهای کادر در عکاسی
ایجاد تعادل در المانهای کادر در عکاسی

در اینجا به خاطر وجود ساختمان در سمت چپ عکس تعادل بصری به وجود آمده است. عکاس: Shannon Kokoska

خطوط هدایت کننده:
وقتی ما به یک تصویر نگاه میکنیم، چشم ما به صورت طبیعی خطوط را دنبال میکند.

اگر قبل از عکاسی به خطوط فکر کنید، آنها را در ترکیب بندیتان طوری قرار می دهید که در نوع نگاه بیننده به عکستان تاثیر گذارید. با این کار می توانید چشم را به طرف سوژه بکشید، از آن دور کنید یا کاری کنید چشم در کل تصویر گردش کند و یا در مسیری حرکت کند. خطوط انواع بسیاری دارد، خط صاف، قطری، منحنی، زیگزاگ و … و هر کدام از اینها می تواند در بهبود ترکیب بندی عکس شما موثر باشد.
خطوط هدایت کننده در عکاسی
خطوط هدایت کننده در عکاسی
خطوط هدایت کننده در عکاسی

جاده در این تصویر، نگاه شما را به گردش در می آورد. عکاس: Pierre Metivier

تقارن و الگوها:
در اطراف ما تقارن و الگوهای بسیاری وجود دارد، هم طبیعی و هم ساخته دست انسان، آنها می توانند در هر ترکیب بندی چشم نوازی به خصوص در شرایطی که انتظار نداریم به کار روند. روش دیگر استفاده از آنها شکستن تقارن یا الگو که توجه بیننده و نقطه کانونی را متوجه سوژه کنیم.
تقارن و الگوها در عکاسی
تقارن و الگوها در عکاسی
تقارن و الگوها در عکاسی

تقارن در این تصویر به خاطر وجود سطل در گوشه پایین سمت راست شکسته شده. عکاس: Fabio Montalto

نقطه دید:
قبل از عکاسی از سوژه، به این فکر کنید که از کدام زاویه بهتر است از آن عکس بگیرید. نقطه دید ما تاثیر شدیدی در ترکیب بندی عکس و به خصوص پیام تصویر دارد. به جای اینکه تنها از ارتفاع سطح چشم عکسبرداری کنید سعی کنید از زاویه بالا، از زاویه پایین، از پشت، از راه دور، خیلی نزدیک و… عکاسی کنید، گاهی اوقات هم مجبور هستید روی زمین دراز بکشید.
نقطه دید در عکاسی
نقطه دید در عکاسی
نقطه دید در عکاسی

نقطه دید غیرعادی باعث شده تا این تصویر کمی آبستره به نظر آید. عکاس: Ronsho

زمینه:
چشم انسان در تمایز اشیاء بسیار خوب عمل می کند، اما اگر در عکستان پس زمینه و سوژه یکی شود ممکن است عکس شما خراب شود. برای حل این مشکل در جایی بایستید که زمینه ساده بوده یا با عمق میدان کم عکس بگیرید تا سوژه اصلی از پس زمینه جدا شود.
زمینه در عکاسی
زمینه در عکاسی
زمینه در عکاسی

پس زمینه ساده در این ترکیب بندی باعث شده تا هیچ چیزی حواس ما را پرت نکند و فقط متوجه سوژه شویم. عکاس: Philip Naderer

عمق:
از آنجا که عکس یک رسانه دو بعدی است، باید در انتخاب ترکیب بندی دقت کنیم تا عمق صحنه را بتوانیم در تصویر تداعی کنیم. برای بدست آوردن عمق سعی کنید سه پلان جلو، پلان وسط و پلان عقب داشته باشید. یک روش دیگر ترکیب بندی Overlapping یا همپوشانی است، یعنی عمدا یک سوژه را پشت دیگری قرار دهید تا عمق به وجود آید. چشم انسان به طور طبیعی این لایه ها را متوجه می شود و آنها را از هم جدا میکند و احساسی از عمق به انسان می دهد.
عمق در عکاسی
عمق در عکاسی
عمق در عکاسی

با قرار دادن سوژه اصلی در یک فاصله از دوربین به عمق تصویر تاکید کنید. عکاس Jule Berlin

قاب بندی:
در اطراف ما اشیاء طبیعی بسیاری وجود دارند که می توان از آنها به عنوان قاب استفاده کرد، مثل درختها، طاقهای زیر پل و … با قرار دادن اینها در اطراف ترکیب بندی، شما سوژه اصلی را از دنیای خارج مجزا کرده اید؛ نتیجه تصویری متمرکز است که چشم را بیشتر متوجه سوژه اصلی می کند.
قاب بندی در عکاسی
قاب بندی در عکاسی
قاب بندی در عکاسی

در اینجا، تپه های اطراف یک قاب طبیعی بوده و قطعه ای از چوب یک نقطه کانونی را فراهم می کند. عکاس: Sally Crossthwaite

کراپ کردن (بریدن قسمت های اضافی عکس):
معمولا اگر سوژه اصلی خیلی کوچک باشد و در میان شلوغی قرار بگیرد، با بریدن اطراف آن در واقع شلوغی اطراف را حذف کرده اید و بیننده را فقط متوجه سوژه اصلی خواهید کرد.
کراپ کردن عکس
کراپ کردن عکس
کراپ کردن عکس

تمام جزئیات غیر ضروری را برای حفظ توجه بیننده به سوژه برش دهید. عکاس: Hien Nguyen

امتحان و تجربه:
با شروع دوره دیجیتال در عکاسی دیگر لازم نیست نگران هزینه های ظهور فیلم و تعداد کم شات باشیم. در واقع فرصت تجربه برای ما مهیا شده؛ می توانید بدون هیچ هزینه ای تعداد زیادی عکس بگیرید و بعد عکسهای خوب را جدا کنید (البته برای کسب تجربه). از این امکان استفاده کنید و ترکیب بندی خودتان را پیدا کنید، تا چیزی را امتحان نکنید ارزش آن را نخواهید فهمید.
امتحان و تجربه در عکاسی
امتحان و تجربه در عکاسی
امتحان و تجربه در عکاسی

عکاسی دیجیتال به ما اجازه می دهد تا ترکیب های مختلف را آزمایش کنیم تا زمانی که به بهترین عکس برسیم. عکاس: Jule Berlin

ترکیب بندی در عکاسی علم نیست، بنا براین ممکن است به دلایلی تمام قوانین فوق کنار گذاشته شوند. اگر با حس و دید هنری شما جور در نمی آید آنها را نادیده بگیرید؛ اگر یک ترکیب بندی عالی یافتید که کاملا با این قوانین تضاد دارد بیدرنگ از آن استفاده کنید. وقتی با دوربینتان بیرون هستید عکاسی کنید و ترکیب بندی های جدید کشف کنید.

منبع:

باشگاه عکاسان حرفه ای-نوربین-ترجمه: امیر پروا


ترکیب‌بندی در عکس بیشتر از یک عمل، یک حس است. اگر صحنه‌ای را دیدید که دوست دارید آن را با ترکیب‌بندی خودتان ثبت کنید این کار را بکنید. هیچ قانونی نمی‌تواند شما را مجاب کند که کارتان اشتباه بوده است. مهم این است که شما یک عکس را دوست داشته باشید. حتی اگر به قوانین عمل نکنید.


نظرات 1 + ارسال نظر
عارف فاضل 7 - اردیبهشت‌ماه - 1392 ساعت 13:47 http://areffazel.blogfa.com

سلام شما را لینک کردم.خوشحال میشوم سری بزنی به من. اگه خواستی لینک کن مو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد