بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

گفت و گویی با فرماندار جدید آران و بیدگل روح الله سلگی

گفت و گویی با فرماندار جدید آران و بیدگل روح الله سُلگی
روح الله سلگی فرماندار آران و بیدگل
گفت و گویی با فرماندار جدید آران و بیدگل روح الله سُلگی

-اول شما شروع کنید و از خودتان برای شهروندان بگویید:
بسم‌اله‌الرحمن‌الرحیم، بنده روح الله سُلگی هستم اهل شهرستان نهاوند و سال‌هاست در تهران زندگی می‌کنیم، از ابتدای تحصیلاتمان.

در سال ۱۳۷۸ دانشگاه تهران و تحصیلاتمان را در لیسانس و سپس فوق‌لیسانس در رشته علوم سیاسی را به اتمام رسانده و الان هم دانشجوی دکترا در‌‌ همان رشته علوم سیاسی هستیم.

خدمت شما عارضم که از سال ۷۸ در نهاد ریاست‌جمهوری مشغول خدمت بودیم و در سال ۸۴ با شروع کار دولت نهم معاون مرکزپژوهش‌ها و اسناد دفتر نهاد ریاست، و بعد نیز معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری هم بودیم و آخرین مسئولیت ما هم فرمانداری شهرستان اردستان بود که خداوند حدود یک‌سال و هفت‌ماه سعادت خدمت به مردم نجیب شهرستان اردستان را به ما عطا کرد.

الان هم سعادت خدمت به مردم نجیب و شهید پرور شهرستان آران و بیدگل را داریم که امیدواریم بتوانیم به بهترین نحو درخدمت مردم این شهرستان باشیم.


برای خواندن بقیه مصاحبه به ادامه مطلب بروید

آران بیدگل را چطور، چقدر و چگونه می‌شناسید:
مردمان مومن و نجیب و شهید پرور «آران و بیدگل» را کسی نیست که نشناسد. همه ساله عزاداری این مردم را همه ایران می‌بینند که با چه شور و اشتیاقی در مراسم دینی، مذهی و عزاداری شرکت می‌کنند. مهم‌‌ترین ویژگی این مردم مذهبی بودن است و جای افتخار دارد خدمت به چنین مردم نجیب، مومن و صادق، و ویژگی خاص این مردم صداقت ایشان است…

من کمی جزئی‌تر موضوع را مطرح می‌کنم؛ این شهرستان اسماً دارای دو قسمت است به نام «آران» و «بیدگل» که یک نوع رقابت هم –تاکید می‌کنم «رقابت» نه دشمنی- بین ساکنان این دو قسمت در جریان است که یک نوع اختلاف سلیقه‌ای را دامن زده که تا میانه افراد سر‌شناس و فعال شهر هم کشیده شده است. این تقسم‌بندی را چگونه ندیده می‌گیرید:
من نام این مسائل را اختلاف نمی‌گذارم و در دیگر شهرهای استان اصفهان هم هست. اما آنچه که مهم است این است که ما باید نیمه پر لیوان را ببینینم و با نگاه مثبت‌تری به این موضوع نگاه کنیم و آن این است که در ۱۲ اسفند شرایط جدیدی برای شهرستان رقم خورده و به نوعی پیام‌هایی را مردم به مسولین دادند، با انتخاب یک نماینده‌ای از شهرستان که بیش از ۹۶ درصد از آراء را آورده و در سراسر کشور چنین آماری را نداریم که یک نماینده‌ای ۹۶%رای یک حوزه را به خود اختصاص دهد. این نشان از وحدت مردم است. در حال حاضر، ممکن است نسبت به همدیگر یک حساسیت‌هایی داشته باشند اما ما اسم این را اختلاف نمی‌گذاریم. عده‌ای می‌خواهند با ایجاد اختلافات منافعی را در شهرستان دنبال کنند اما ما اعتقادمان بر این است که با یک نگاه مثبت به آن بنگریم.
ما به هیچ وجه این مسائل را دخیل نمی‌کنیم، بنده و نماینده محترم مجلس جناب آقای تیمسار «منصوری» و امام جمعه محترم تلاشمان این خواهد بود که وحدت در شهرستان با قوت ادامه پیدا کند. مردم این را از ما خواسته‌اند و ما این را بر بسترهای مناسب باید ایحاد کنیم با ایجاد عدالت و توسعه کل شهرستان بدون توجه به این نام‌ها.
بار‌ها امام جمعه محترم، نماینده شهرستان به این نکته اشاره کرده‌اند که باید در این مسیر حرکت کنیم که منافع کل شهرستان تامین بشود. سعی مان این است که وارد این موضوعات نشویم و بیشتر به کار بپردازیم و خواسته مردم هم این است که ما به این سمت‌وسوحرکت کنیم و حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و آن اقلیتی را که از نردبان سست اختلاف‌افکنی می‌خوهند بالا بروند از این نردبان خواهند افتاد و موفق نخواهند شد چون مردم بسیار باهوش و با درایت هستند.

شما قطعا برنامه‌هایی هم برای شهرستان یک‌صدهزار نفری «آران بیدگل» دارید. رئوس این برنامه‌ها را لطفاً نام ببرید:

بله، خدمت شما عرض می‌کنم، به نظرم می‌آید که در این یک هفته‌ای که در خدمت مردم بودیم، مردم و مسئولین مختلف تشریف آوردند مطالعه‌ای هم خودم نسبت به مزیت‌های شهرستان داشتم، با اولویت مزیت‌های نسبی در هر جا، و بر اساس این اولویت‌ها.
مثلاً در «نوش‌آباد» اولویت یا هدف برجسته ما بحث گردشگری است.
در «ابوزیدآباد» ناحیه صنعتی ندارد و دنبالش هستیم که ایجاد کنیم ضمن توسعه بخش کشاورزی چون این بخش در واقع حوزه کشاورزی است، با توجه به اینکه اینجا درمنطقه کویر و کم آب هست حول و حوش دو محور خواهد چرخید؛ تغییر الگوی کشت بایک نگاه متحولانه و انقلابی، و تضمین این کار برای مردم که با نگرانی همراه نباشد و بخشی از این کار ایجاد اعتماد برای مردم است و تغییر آبیاری از غرقابی به آبیاری قطره‌ای و آبیاری P. L. B تحت فشار و کم فشار. این‌ها به هر حال رئوس برنامه‌های ما آنجا در بخش کشاورزی است.
در بخش گردشگری ظرفیت‌های بسیار فراوانی در شهرستان هست که می‌توان به «مرنجاب» اشاره کرد بعنوان یکی از بکر‌ترین و متنوع‌ترین کویرهای ایران که می‌توان از آن نام برد. «مرنجاب» یکی از نزدیک‌ترین کویرهای ما به تهران است. خیلی از کسانی که از تهران می‌آیند، هنوز در جاده ترانزیت یک تابلویی ندیده‌اند که «مرنجاب» همین نزدیکی‌هاست، که می‌توانند به راحتی به آن دست پیدا کنند. شاید «مرنجاب» یک نقطه دور‌تر در کویر مرکزی و سمت کویر لوت در ذهن مردم باشد. ما گفتیم که اداره راه فوراً یک تابلو در جاده ترانزیت نصب کنند که اینجا مسیر کویر «مرنجاب» است. زیر ساخت‌های گردشگری در شهرستان زیر ساخت‌های محکمی نیست.
در حوزه زیارتی هم زیرساختی نداریم. با وجود امامزاده‌های فراوانی که درشهرستان هست، «امامزاده قاسم» که در سال زیارتگاه خیلی از عاشقان است، امامزاده «هلال‌ابن‌علی فرزند بلافصل علی‌» (ع). اما ما زائرسرا در شهرستان نداریم. امسال یک اعتباری در نظر خواهیم گرفت که یک دستگاهی متولی ساخت زائر سرا بشود.
این‌ها زیر ساخت‌هایی ضروری است که اگر ما شهرمان زیارتی است، پس چرا زائرسرا نداریم؟ اگر ما شهرستانمان را می‌خوهیم ببریم بطرف گردشگری پس چرا زیرساخت‌های گردشگری را فراهم نکرده‌ایم؟ اگر ما شهرستانمان صنعتی است پس چرا عملاً شهرک صنعتی کاملی نداریم؟ یا شهرک صنعتی مان مشکل زیرساختی دارد مثل برق؟
این‌ها موانعی است که پیش‌رو داریم و باید با سرعت این‌ها را برطرف کنیم.
یکی از مشکلاتی که ما می‌بینم باعث ناراحتی مردم است جاده کنار گذر است که باید با محوریت ائمه‌جمعه و با نگاه پدرانه این بزرگواران بتوانیم بستری را فراهم کنیم که آن منطقه‌ای که آزاد‌سازی نشده، این آزادسازی صورت بگیرد و انشااله این کار صورت می گیرد.
باز یکی از برنامه‌های بلندمدت شهرستان که بسیار اثرگذار در پیشرفت شهرستان است و خارج شدن شهرستان از بن‌بست را رقم می‌زند جاده «آران بیدگل» – «گرمسار» است که باید به هر شکل ممکن این کار در یک برنامه چهار

پنچ ساله باید اجرا شود. جناب آقای«منصوری» هم بار‌ها تاکید کرده‌اند که این یکی از برنامه‌های اصلی ما باشد و ما هم به هر حال بعنوان یکی از راهکارهای اصلی توسعه شهرستان را این مسیر می‌دانیم. دولت باید بیاید یک بخش مطالعاتی روی این موضوع داشته باشد بخش‌های مختلف مردم هم حتماً کمک خواهند کرد.
سیاست کلی ما در شهرستان هم این است که نگاه‌مان نسبت به حوزه‌ای که در آن فعال هستیم روزمرگی نباشد. یعنی فرماندار می‌تواند سرگرم کارتابل باشد و مدیریت پشت میز نشینی و کارتابلی را بجای مدیریت می‌دانی و تحولی انتخاب کند. اما این راهی نیست که ما را به مقصد برساند و بی‌راهه است و رکود و سکون را ایجاد می‌کند. با این سرعت بالایی مردم که با بینش و بصیرت حرکت کرده و انتخابات بزرگی مثل دوازده اسفند را خلق می‌کنند، وظیفه مسئولین این است که در این راه حرکت کنند و اگر در این مسیر حرکت نکنیم لیاقت خدمت به این مردم را نداریم. وظیفه ماست که خود را بامردم وفق دهیم و با نگاه تحولی و اینکه ما راهبرد و استراتژی داشته، برنامه محور باشیم، حرکت کنیم و بدانیم که در یک‌سال آینده چه ظرفیت‌هایی در این حوزه وجود دارد و این در حقیقت یکی ازبرنامه‌های ماست، از مسئولین هم خواستیم که ظرفیت‌هایی را که هست و چشم‌اندازی را که می‌توانند در این حوزه ترسیم کنند را ارائه نمایند. یک گروه‌هایی هم مشغول فعالیت هستند که بتوانیم یک چشم‌انداز بیست ساله برای شهرستان ترسیم کنیم.

-آقای فرماندار! یک معضل بزرگ شهرستان، راه ارتباطی آن با دیگر شهرستان‌ها بخصوص کاشان است. شما از راه ارتباطی با «گرمسار» صحبت کردید و قسمتی از سوال ما را پیشاپیش جواب دادید اما ورودی شهرستان از طرف کاشان بسیار باریک، مشکل‌ساز، و نامناسب است. برای آنچه فکری و چه برنامه‌ای دارید:

منظورتان قبل از پل است؟ ما دو راه دسترسی داریم که یکی از سمت کوره‌ها می‌آید که جاده قدیم است…

خیابان تنگ و باریک «کارگر» که محل عبور کامیون‌های شرکت فولاد هم هست و بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است.

یکی از مشکلات اساسی ما بحث جاده‌ای است و جاده قدیم هم به همین شکل است و زیبنده شهرستان نیست و با ورود به شهر احساس می‌شود که وارد یک شهر غیر توسعه یافته‌ای شده‌ایم. ما دنبال یک راهکار می‌گردیم که بتوانیم یک چاره‌ای برایش بیندیشیم.

برنامه‌هایی که شما اشاره کردید را می‌توان از دو منظر دید. یکی بعنوان چشم‌انداز و دیگری بعنوان یک برنامه و طرح. در مورد جاده «گرمسار» که شما گفتید ما ده سال است که صحبت آنرا می‌شنویم، اگر این اتفاق بیافتد، یکی از طرح‌های مهم توسعه شهرستان خواهد بود. آیا می‌شود قول داد که در کوتاه مدت این طرح به بهره‌برداری برسد؟

ما گفتیم درچهار ــ پنج سال آینده. ما داریم بررسی می‌کنیم که به چه شکلی ورود کنیم. به هر حال دولت متولی است. حتماً یک جلسه‌ای مشترکاً همراه جناب آقای «منصوری» با جناب آقای وزیر خواهیم داشت.
ببینیم راهکار دولت چیست. که ممکن است در یک طرح مطالعاتی آنرا بخواهند صورت بدهند که زمانبر است یا اینکه مثلاً مردم می‌توانند متولی این کار باشند؟ این‌ها را داریم بررسی می‌کنیم.شما این را پوشش بدهید که ما تشکیل جلسه می‌دهیم تا طرح مطالعاتی آن به اتمام برسد و کمک‌های مردمی هم در تسریع اینکار اثرگذار خواهد بود.
اگر ما در چهار سال آینده فقط همین یک کار را انجام بدهیم مردم رضایت دارند و در واقع به نتیجه خود رسیده‌ایم و شهرستان بسرعت مسیر توسعه را دنبال خواهد کرد.

جناب «سلگی» بعنوان آخرین سوال، دشت کاشان دچار بحران آب است و دراین مورد کاشان و «آران بیدگل» در یکحوزه جغرافیایی قرار دارند. در این مورد این شهرستان در کجای این موضوع قرار دارد و شما چه برنامه‌ای دارید:
بله دولت یک برنامه‌هایی کوتاه مدت دارد و یک برنامه‌هایی بلند مدت. دربرنامه بلند مدت که جناب آقای رئیس‌جمهور یک نوید خوشی را به مردم دادند برای طرح انتقال آب دریای خزر از طریق لوله، زمانی این انتقال از طریق حفر کانال مطرح شد که شاید این امکان‌پذیر نباشد.
اما امکان انتقال آب به مناطق کویری کشور در حال حاضر در حال پیگیری است برای مناطق مرکز و کم آب کشور مثل «آران بیدگل» «اردستان» «نائین» و آنچه که برنامه جاری ما هست که می‌توانیم ادامه بدهیم و دولت هم بسترش را فراهم کرده و رهبر معظم انقلاب هم در سال ۹۰ در سخنرایشان در مشهد مقدس فرمودند: ما اگر ده درصد در آب کشاورزی بتوانیم صرفه‌جویی کنیم و آن را بیاوریم در حوزه صنعت این موفقیت خوبی است. در برنامه‌های کوتاه مدت هم انشااله بتوانیم در این زمینه درسال‌جاری با طرح‌هایی که دولت داده با ۸۰% درصد تخفیف در آبیاری قطره‌ای کم فشار و پر فشار و تغییر الگوی کشت بسمت گیاهان کم آب مثل «پسته» و غیره که مقاوم هستند برویم، بهر حال می‌توانیم به قدر توانمان این مشکلات را کمتر کنیم و کمتر از آب زیر زمینی استفاده کنیم.

از شما برای این مصاحبه تشکر می‌کنم و امیدواریم این ارتباط ادامه داشته باشد.

انشااله. موفق باشید، ما در خدمت شما هستیم.

منبع:(با کمی اختصار)
از سایت روزنامه کاشان
نظرات 3 + ارسال نظر
دختر هابیل 15 - خرداد‌ماه - 1391 ساعت 10:10

واضح ومبرهن است اینم کاری از پیش نمیبره

م چوزونو

احمد 8 - مهر‌ماه - 1392 ساعت 10:14

با سلام
از آقای سلگی بپرسید شروع کار شما در ریاست جمهوری از سال 1384 بوده یا 1378؟
جای تاسف است که فرماندار یک شهر در مورد سال شروع به کار خود دروغ میگوید.ضمنا نامبرده فقط در مقطع لیسانس آنهم با سهمیه شاهد در دانشگاه تهران پذیرفته شده است در سایر مقاطع در دانشگاه آزاد تحصیل کرده است(آنهم با سهمیه شاهد)

احمد 9 - مهر‌ماه - 1392 ساعت 13:29

ضمنا این نکته را متذکر شوم که آقای سلگی در سال 78 در دانشگاه تهران دانشجو بوده و در تحریک دانشجویان در 18 تیر نقش بسزایی داشتند.
قابل توجه دستگاههای محترم نظارتی !!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد