بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

عقاید خرافی مردم بیدگل-قسمت1

در زمان های قدیم در ایران  و کلا در جهان چون مردم سوادی چندانی نداشته اند عقایدی خرافی و در ذهن آنها شکل میگرفته است که مردم قدیم بیدگل هم از آن مسنثنا نبوده اند. مثلا مردمان قدیم دلیل زلزله را این میدانسته اند که زمین بر روی شاخ گاوی است و وقتی گاو سرش را تکان میدهد زمین به شاخ دیگر گاو میرود و زلزله صورت میگیرد. من چند تا از باورها و عقایدی که هنوز هم تعدادی از مردم بیدگل به آن اعتقاد دارند را در اینجا ذکر میکنم. من در پی علت این باور ها بودم که توانستم دلیل چند تا از آن ها را پیدا کنم ولی اکثرا این باورهای مردم قدیم بر پایه خرافه بوده است. من چند تا از باور ها را جمع کرده ام که هر موقع  تا10 شود در اینجا میذارم. این هم 10 تای اول...
اگر کسی دلیل چند تا باور هایی که مردم بیدگل دارند را میدونه و یا به غیر اینهایی که من نوشتم باور دیگری که مردم بیدگل دارند به ذهنش میرسه در قسمت نظرات وبلاگ به اطلاع من برسونه...ممنون.

1-هرکسی نان سوخته نخورد به کربلا می رود.
توضیح: در زمان های قدیم مردم بیدگل بسیار مذهبی بوده اند و یکی از آرزوهایشان هم رفتن به کربلا بوده و اولا بخاطر اینکه در قدیم نان به مقدار فراوان وجود نداشته و ثانیا نمیخواستند که اصراف بشود این باور در ذهن مردم شکل پیدا کرده است.

2-هر کسی که ناخن را بسوزاند دیوانه می شود.

3-در شب نباید ناخن را کوتاه کرد.
توضیح:در زمان های قدیم به علت وجود نداشتن برق و روشنایی کافی برای هر خانه در شب این باور در ذهن مردم جای گرفته چون اگر ناخن در تاریکی به زمین بریزد ممکن است در غذای افراد خانواده ریخته شود و آنها مریض شوند.

4-موی ریخته شده سر را باید در پاشنه در ریخت.

5-ناخن را باید در خاک چال کرد.

6-اگر در غروب دو خواهر با هم کوچه را جاروب کنند سر مادرشان هوو می آید.

7-جاروب کردن در غروب بد است.

8-پسر جوانی که در کوچه سوت میزند،وقت ازدواجش شده است.

9-هر کسی که دندان هایش فاصله دارد کینه توز نیست.

10-کسی که دوبار متوالی عطسه کند عمرش زیاد می شود.


موضوعات مرتبط با این مطلب (برای مشاهده مطلب بر روی آن کلیک کنید):

عقاید خرافی مردم بیدگل-قسمت۲

عقاید خرافی مردم بیدگل-قسمت۱
نظرات 4 + ارسال نظر
بیدل بیدگلی 22 - بهمن‌ماه - 1390 ساعت 09:56

سلام -اما مابچه بودیم می گفتند هرکس نان سوخته بخورد به مکه می رود -ما هم می خوردیم -تازگیها تلویزیون مگفت سرطان زاست.

... 24 - بهمن‌ماه - 1390 ساعت 12:14

با سلام
مورد سوم جز خرافات نیست .گرفتن ناخن در شب مکروه است
حلیه المتقین

من نگفتم همشون خرافه است...گفتم همشون عقیده مردمه که بیشترش خرافه ست...البته هر چیزی رو نباید همینطوری قبول کرد باید دلیلی داشته باشه...

من فقط تونستم برای دو سه تا از اونا دلیل پیدا کنم...

همینطور که هنوز هم میگن هر قدیمی ها بی حکمت نیست...حتما دلیلی داره ...

سلام ممنون از حضور سبزتون.

میگن جغد که شیون کنه یکی میره کل بزنه عروسیه من باور دارم
میگن قیچی رو نباید بهم زد دعوا میشه

میگن قند تو چای افتاد خواستگار میاد

تفاله چای رو اومد مهمون میاد قبول دارم

شنبه بری دکتر تا اخرش به قول بیدگلیا جده دوا ودکتری

چهارشنبه مسافرت نباید رفت نحسه

کفش که ناخداگاه جفت بشه خواستگار میاد

چند تاش رو شنیده بودم و نوشته بودم... برای قسمت بعدی عقاید بیدگلی کنار گذاشته بودم...

ولی چند تاش هم اصلا نشنیده بودم.

ولی اون آخری که نوشتین رو من طور دیگه ای شنیدم...
شنیدم اون فرد احترام زیادی داره و جن این کار رو انجام میده.

ولی نباید هر چیزی رو همینطوری باور کرد. باید روش فکر کرد.

تشکر به خاطر اینایی که نوشتین. حتما در پست بعد ازتون بابت این همکاری تشکر میکنم.

قابل شما رو نداشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد