بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

بقعه و قبرستان امامزاده اسماعیل (ع) بیدگل

زیارت امامزاده اسماعیل و عبدالله (ع) بیدگل در گذشته با قبرستان آن در کنار هم قرار داشته که در حال حاضر به واسطه خیابان از هم جدا شده اند. قبرستان شاهزاده اسماعیل یکی از قدیمی ترین قبرستان های شهرستان آران و بیدگل می باشد. سنگ قبرهایی داراست که متعلق به قرن یازدهم می باشد.


بنای زیارتگاه امامزاده اسماعیل و عبد الله (ع) بیدگل که به صورت بقعه و زیارتگاه می باشد از بناهای ارزشمند تاریخی بیدگل بوده که از کنار آن و چسبیده به آن دیوار ولایتی شهر می گذشته است و چسبیده به بنا و در ضلع شرقی بنا در گذشته دروازه ورودی شهر با نام (مخلص) بوده که در دهه کاملا تخریب گردیده است و آخرین مرمت زیارتگاه هیچ اثری از آن باقی نگذارده است. قبرستان مجاور آن که به همین نام مشهور است نیز مجل دفن بزرگان علم و دین بیدگل بوده است. سنگ قبرهای این قبرستان مربوط به قرن یازدهم می باشد و به دوره صفوی- قاجار باز می گردد ولی سبک ساختمانی زیارت شاهزاده اسماعیل و عبدالله از دوره قاجار می باشد.


بنای زیارت دارای ایوان ورودی و فضای چلیپایی می باشد که ساخت آن منحصر بفرد و به سبک بقعه ای است. تزئینات آجرکاری و بشقاب های منقش بر سطح درونی گنبد زیارت بر زیبایی آن می افزاید.

درگذشته زیارت شاهزاده اسماعیل و عبدالله با قبرستان آن در کنار هم قرار داشته که در حال حاضر به واسطه خیابان از هم جدا شده اند.
درکنار بقعه اتاقی اضافه گردیده شده بوده که با ساخت اولیه بنا همگون نبوده و گویا با کمک میراث فرهنگی طی سال های اخیر تخریب گردیده است.
بنای شاهزاده(امامزاده) اسماعیل و عبد الله (ع) بیدگل در تاریخ 24/08/1385 به شماره 16198 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

امام زادگان اسماعیل و عبدالله سلام الله علیهما
نسب :
نسب این امامزادگان شریف طبق عقیدة بزرگان و معتمدین محل به حضرت امام سجادعلیه السلام می رسد.
مساحت :
 مساحت 500 متر مربع و زیر بنایی بالغ بر 200 متر مربع که از مصالح خشت و گل ساخته شده است.
توضیحات :
قدمت بنای مذکور بنا به قول اهالی به دوران صفویه و 500 سال پیش می رسد. ضریح فلزی زیارتگاه از جنس استیل در ابعاد 3×3 متر روی سنگ مزار امام زادگان شریف قرار دارد و بقعه فوق فاقد هر گونه تزیینات گچ بری، آینه کاری و کاشیکاری می باشد. مردم و اهالی نسبت به این امامزاده بزرگوار عقیده و احترام ویژه ای قایل می باشند.

آدرس :
اصفهان- آران و بیدگل-بیدگل- محلة مختص آباد بیدگل- ابتدای خ سلمان فارسی (کارخانه برق سابق) .


---------------------------------------------------------


برای دیدن عکس های بیشتر به گالری وبلاگ بروید

نظرات 1 + ارسال نظر
مجید 19 - بهمن‌ماه - 1390 ساعت 00:26 http://doniayeazad.persianblog.ir

سلام
خیلی دوست داشته و دارم از شهر زادگاه پدر و مادرم بیشتر بدانم از مطالب مندرج در وبلاگ شما استفاده کردم
در ضمن خوشحال می شوم که به وبلاگ من هم سر بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد