بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

اجرای کنارگذر آران و بیدگل و انتظارات مردم

تکرار تراژدی بن بست آران و بیدگل در سایه کنارگذر شرقی کاشان

طرح کنارگذر آران و بیدگل به طول 45 کیلومتر از جمله مصوبات دور اول سفرهای ریاست جمهوری به این شهرستان است ، داستان اجرای آن را می توان به تراژدی های معروف تاریخ ادبیات تشبیه کرد، داستانی که پر از ناکامی و نشیب و فراز طولانی است.

زمانی می گفتند قرار است اتوبانی از کنار دریاچه نمک بگذرد که کاشان و آران و بیدگل را به تهران متصل کند. می گفتند سال ها کارشناسانی بر روی این طرح کار کرده اند و اگر آن عملی شود این شهر مظلوم و محروم از بن بست خارج شده و رونق می گیرد اما پس از چندی راه اتوبان به سمت قم پیچید و بزرگراه کاشان-قم شکل گرفت.

سخن از این اتوبان بر سر زبان ها بود که حرف جاده آران و بیدگل به گرمسار پیش آمد. بازار نامه نگاری و درخواست داغ شد. شهردار ، اعضای شورا و فرماندار وقت مدام بر طبل پیگیری برای احداث این جاده می کوبیدند و پیگیری هایی نیز انجام شد اما آنچه حاصل نشد نتیجه بود.
عده ای می گفتند اداره راه کاشان مانع از اجرای این طرح شده و عده ای نیز مشکلات زیست محیطی احداث این جاده برای کویر را دلیل اجرا نشدنش عنوان می کردند.
به هر حال این نیز گذشت تا به دور اول سفرهای ریاست جمهوری رسیدیم. سفرهایی که با نگاه محرومیت زدایی دولت از شهر ها همراه بود و هر شهر به فراخور درخواست هایی که به رییس جمهور تقدیم می کرد امتیاز و مصوبه و بودجه می گرفت.
بزرگترین درخواستی که در روز سفر هیات دولت به این شهرستان از سوی مسوولان آران و بیدگل مطرح شد احداث کنارگذر آران و بیدگل بود که به تصویب رسید.
خروج آران وبیدگل از بن بست جغرافیایی، حل مشکل ترافیکی شهر کاشان ناشی از عبور خودروهای مسیر ترانزیتی شمال به جنوب، رفع مشکل تردد خودروهای سنگین شرکت فولاد کویر از مناطق مسکونی و رونق و آبادانی روستاهای تابعه آران و بیدگل و کاشان که در مسیر این جاده قرار داشتند
 
” عده ای می گفتند اداره راه کاشان مانع از اجرای این طرح شده و عده ای نیز مشکلات زیست محیطی احداث این جاده برای کویر را دلیل اجرا نشدنش عنوان می کردند “
 

از جمله اهداف تصویب این طرح ذکر شد.
مطالعات کلید خورد، آزاد سازی زمین های مسیر کنارگذر توسط شورای شهر آران و بیدگل آغاز شد و همه چیز خوب پیش رفت تا اینکه نوبت به آزادسازی مسیر دوکیلومتری کنارگذر واقع در محدوده شهرستان کاشان رسید.
این مسیر که از میدان امام علی(ع) تا محدوده خط راه آهن را در بر می گیرد همچون پاشنه آشیل در داستان های رویین تنان، در واقع ابزاری شد در دست کسانی که چندان از اجرای این کنارگذر خرسند نبودند.
برخی مسوولان شهر کاشان در توقف عملیات اجرای کنارگذر آران وبیدگل در محدوده شهر خود انچنان جدیتی به خرج داده اند که با گذشت دو سال از آغاز عملیات ساخت این کنار گذر هنوز هیچ تغییری در حل این مشکل ایجاد نشده است.
اما از این مشکلات بالاتر خبری بود که بهار امسال نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ها اعلام کرد. "علی اصغر گرانمایه پور" گفت: طرح احداث کنارگذر شرقی کاشان به تصویب رسید.
منظور وی از کنارگذر شرقی کاشان کنارگذری بود که به موازات کنارگذر آران و بیدگل احداث می شود و جالب اینجاست که حدود ۹۰ درصد از مسیر این کنارگذر از محدوده شهرستان آران وبیدگل می گذرد.
با مطرح شدن طرح احداث کنارگذر شرقی کاشان در لایحه بودجه کشور در مجلس علی رغم مخالفت جدی اداره کل راه و ترابری استان اصفهان و همچنین نمایندگانی همچون حسن کامران، این طرح به هر ترتیب به همت گرانمایه پور به تصویب رسید.
از این پس موضع گیری های مسوولان شورای شهر، شهرداری و حتی فرمانداری آران وبیدگل در مخالفت با آن آغاز شد. شهردار آن را موازی کاری دانست، شورا آن را منتقل کننده مشکلات شهر کاشان به محدوده آران و بیدگل ذکر کرد و اداره کل راه و ترابری هم آن را بدون توجیه اقتصادی عنوان کرد.

اما در این میان نماینده محترم مردم کاشان در مجلس همچنان بر طبل اجرای این طرح کوبید و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک و اتصال کمربندی کاشان به برخی خیابان‌های اصلی احداث کمربندی شرقی به عنوان کنار گذر را ضروری و لازم دانستیم.
علی‌اصغر گرانمایه‌پور با اشاره به مشکل ترافیکی کاشان گفت: کمربندی فعلی کاشان با وجود تردد ماشینهای سنگین تبدیل به قتلگاه شده است
 
” ناگفته پیداست که طرح احداث کنارگذر شرقی کاشان گرچه ظاهرا برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر کاشان مطرح شده است اما عملا خود موجب بروز مشکلاتی جدید است “
 

لذا با پی‌گیری‌هایی در کمیسیون بودجه و تلفیق مجلس با اینکه در لایحه دولت در سال ۹۰ دیده نشده بود با پیشنهاد بنده درج و تصویب شد و کنارگذر شرقی کاشان نامیده و ۳۰ میلیارد ریال بودجه برای آن تصویب شد.
ناگفته پیداست که طرح احداث کنارگذر شرقی کاشان گرچه ظاهرا برای بهبود وضعیت ترافیکی شهرکاشان مطرح شده است اما عملا خود موجب بروز مشکلاتی جدید است.
از یک سو در شرایطی که مسیر این کنارگذر به موازات جاده کنارگذر آران وبیدگل طراحی شده است عملا موجب خواهد شد وسایل نقلیه عبور کننده از مسیر ترانزیتی شمال-جنوب کشور عبور از کنارگذر کاشان را به دلیل نزدیکی به منطقه شهری و مسافت کمتر به جاده کمربندی آران وبیدگل ترجیح دهند.
از این گذشته در حالی که مسوولان کاشان تکمیل فاز اول کنارگذر آران وبیدگل را با عدم همکاری و مشکل افرینی در آزادسازی تنها دو کیلومتر متوقف کرده اند چگونه می توان امید داشت که مسوولان آران وبیدگل در آزادسازی ۲۵کیلومتر مسیر کنارگذر شرقی کاشان همکاری کنند.
از این برتر به گفته یک منبع آگاه در جلسه ای که میان چند تن از مسوولان دو شهرستان برای حل مشکل آزادسازی مسیر کنارگذر آران و بیدگل در محدوده شهر کاشان برگزار شده است مسوولان کاشانی همکاری خود را منوط به همکاری مسوولان آران وبیدگل در احداث کنارگذر شرقی کاشان کرده اند.
و باز هم از این مساله بالاتر اینکه به گفته این منبع اگاه در این جلسه مسوولان اران وبیدگل همکاری در زمینه احداث کنارگذر کاشان را منوط به عدم ارتباط احداث کنارگذر کاشان به تقسیمات کشوری و جغرافیایی دو شهرستان (منظور در نظر گرفتن خط ریل راه آهن به عنوان مرز جغرافیایی آران وبیدگل است) نموده اند اما مسوولان کاشان این شرط را نپذیرفته اند.
حال باید دید حاصل گذر این خطوط موازی تکرار تراژدی های گذشته آران و بیدگل در خروج از بن بست خواهد بود یا اینکه نتیجه ای خلاف آنچه انتظار می رود حاصل می شود. کلید این معما بدون شک در دست مسوولان دو شهرستان است.
طرح کنارگذر آران و بیدگل به طول ۴۵ کیلومتر از جمله مصوبات دور اول سفرهای ریاست جمهوری به این شهرستان است.
کنارگذر شرقی کاشان نیز به طول ۲۸ کیلومتر از مصوبات مجلس شورای اسلامی است. این دو کمربندی در مبدأ به هم نزدیک ولی مقصد با هم فاصله دارند.

منبع : ایمنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد