بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

امامزاده ابراهیم بیدگل

امامزاده ابراهیم(ع) بیدگل

امامزاده ابراهیم(ع) بیدگل

امامزاده ابراهیم(ع) بیدگل

در حال حاضر امامزاده ابراهیم(ع) بیدگل در حال بازسازی میباشد. من چند عکس از دوسال پیش و عکس هایی از امسال را برای مشاهده شما گذاشته ام.

بقعه‌ی امامزاده ابراهیم(ع) در محله‌ یزلان بیدگل از شهرستان آران و بیدگل با طول تقریبی 29/51 و عرض 04/34 درجه در ارتفاع 911 متر از سطح دریا با کد کامپیوتری 131221692 از سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور قرار دارد. در گذشته شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان، جزئی از سرزمین قم به حساب می‌آمده و واردین سادات به این منطقه را می‌توان جزء واردین سادات به سرزمین قم تلقی نمود. مهاجران سادات در این منطقه به شاخه‌های حسنی، حسینی و موسوی تقسیم می‌شوند. و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی طی تحقیقاتی، امامزاده ابراهیم(ع) را از نوادگان امام حسین(ع) می‌داند.

ساختمان بقعه امامزاده ابراهیم(ع) به صورت چهارگوش بوده و داخل بقعه ضریح چوبی، بر روی ساختمان گنبدی ساده قرار دارد. قدمت بنای این بقعه به قبل از دوره‌ قاجار می‌رسد. تزئینات به کار رفته در سقف به سبک تزئینات دوره صفوی است.
بقیه عکس ها با کیفیت بالا در ادامه مطلب

مرمت ساختمان امامزاده ابراهیم(ع)
در سال 1373 به علت عدم توجه و سرپرستی دقیق، ایوان‌های بیرونی این بقعه فروریخت. و این امر سبب تأسف بعضی از ارادتمندان به فرزندان اهل‌بیت(ع) گردید و عده‌ای از جوانان دلسوز در صدد برآمدند که به هر طریق ممکن، ساختمان امامزاده را تعمیر و بازسازی کنند. انجام این امر نیازمند هزینه سنگین بود که با جمع‌آوری کمک‌های مردمی صورت پذیرفت. چرا که اماکن مقدس در شهر بیدگل از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. و برای فرزندان اهل‌بیت(ع)، اهتمام خاصی می‌ورزند تا حدی که اکثر امامزادگان مدفون در این شهر، تقریبا دارای بارگاه در خور شایسته‌ای در حد وسع مردم شهر می‌باشند.

مسوده تذکره امامزادگان عظیم‌الشأن فاضل بن عون بن علی ـ علی بن عباس بن علی ـ ابراهیم بن امام حسین ـ تاج‌الدین بن عثمان بن علی بن ابی‌طالب(علیهم‌السلام)  و سلیمان بن حسن بن محمد بن عقیل که از روی تذکره‌ای که به خط سیداسماعیل نائینی معروف به سید تذکره‌چی سواد گردیده.

سلام و صلوات نثار بارگاه عرشی آشیان خواجه عالم و درود نامحدود بر مرقد مطهر و مور مفخر اولاد آدم، اما بعد چون جناب سرور مردان و شیر یزدان از ضرب عبدالرحمن به مرتبه شهادت رسیدند و امامت به فرزند دلبند آن حضرت جناب امام حسن مجتبی(ع) منتقل گشت و فی‌مابین آن بزرگوار و معاویه علیه‌الهاویه نزاع بود، لهذا بعد از شهادت آن حضرت، امامت به گلگون قبای دشت بلامتصل گشت.

بعد از شهادت آن بزرگوار، از ظلم یزید ملعون، اولاد بنی‌هاشم و بنی‌عقیل از یثرب و بطحا پراکنده شده هر یک به سمتی مرحله‌پیما شدند. بعضی به سمت حبشه و زنگبار، برخی به سمت ماوراءالنهر و هندوستان از آن جمله شهزاده فاضل بن عون بن علی بن ابی‌طالب(ع) باتفاق علی بن عباس بن ابی‌طالب و ابراهیم بن امام حسین(ع) و تاج‌الدین بن عثمان بن علی بن ابی‌طالب(ع) و سلیمان بن حسن بن محمد بن عقیل(ع) از مدینه طیبه به طریقه خوفیانه فرار نموده به سمت هندوستان مرحله‌پیما گردیدند و در بیابان شب و روز راه‌پیما بودند و از ترس و بیم به آبادی داخل نمی‌شدند و ده نفر از سادات عظیم‌الشأن از اولاد هاشم و عقیل در رکاب ایشان می‌آمدند. تا این که به قلعه قوقو که از جمله «چهل حصاران» اول مملکت ری است، رسیدند و در آن قلعه نزول اجلال فرمودند. «قاضی فایض» که بزرگ آن قلعه بود، شرفیاب حضور ایشان گردیده و از اصل و نسب ایشان جویا گردید و خود حکایت شاهزادگان را به نزد قاضی یزید نوشت و قاصدی چون باد صرصر روانه شام کفرآشام نمودند.

روزانه چهلم آن پیک، قاضی مراجعت نموده آن ولدالزنا رقمی به سرافرازی آن ملعون ازل و ابد قلمی داشت و برد یمانی به جهت خشنودی آن پیک به رسم خلعت ارزانی داشته بود و مضمون رقم چنین بود:

«که ای قاضی ایشان را به هر قسمی که بتوانی، به درجه شهادت برسان»

چون قاضی از مضمون نامه مطلع شد، روز سیزدهم شهر ربیع‌الثانی شصت و سیم هجری بود. در شب چهاردهم شهر مزبور غلامان خود را امر و مقرر داشت که در نیمه شب بر سر آن بزرگواران ریخته و از تیغ بی‌دریغ آن پنج شاهزاده را پارچه پارچه نمودند و آن سادات عالی‌درجات را به مثل گوسفند سر از قلعه بدن جدا نمودند. چون صبح شد، قاضی امر نمود تا ایشان را دفن نموده و تربت شاهزاده فاضل که بزرگ‌تر ایشان بود، در جوف قلعه قوقو در سمت یسار واقع است و بقعه دارد و شاهزاده علی در پهلوی مرقد شاهزاده فاضل واقع است و شهزاده ابراهیم در پهلوی مرقد شاهزاده فاضل واقع است و شاهزادگان در پهلوی یکدیگر به طریق ترتیب و سادات عالی‌درجات در اطراف و اکناف آن بقعه مبارکه مدفون‌اند.

بعد از آن که جناب امام ناطق امام جعفر صادق(ع) بر مسند امامت متنفع گردید در هر بلادی و شهری و دهکده و قصبه و قریه‌ای که مقدر شاهزادگان عظیم‌الشأن می‌بود، خادم تعیین فرمودند و عمارتی از برای ایشان بنا فرموده و هر یک را به قدر گذران شمع و روشنایی و اخراجات آن خادم مواجب قرار فرمودند. پس یوسف بن عمادالدین خادم این بقعه شریف می‌بود و هر ساله مواجب او به او برسید تا این که یوسف در نزد خود متفکر شده، مواجب خود را صرف آن بقعه شریف می‌نمود و چون این خانه نیز ترتیب نموده در سمت یمین آن بقعه شریف و آن خانه‌ها را وقف بر آن بقعه نمود و هر ساله منافع آن خانه‌ها را صرف روشنایی و شمعدان بقعه می‌نمود تا این که رشته حیات یوسف گسیخته این عالم را وداع نموده، روح شریفش از قالب بدن به شاخسار چنان طیران نمود.

معز‌الدین که فرزند ارشد یوسف می‌بود، به منصب پسر سرفراز گردیده و مدتی به خدمات آن آستان متوجه می‌بود تا این که تنخواهی به هم رسانیده و نصف از یک روز شبان مزرعه موسوم به تاج‌آباد را زرخرید نموده وقف بر آن بقعه شریف نموده و وقف‌نامه معتبری به خاتم موثقین قریه بیدگل تمام نموده در نزد خود داشت و نسل اندر نسل در نزد ایشان می‌بود و هر ساله منافع مزرعه مزبوره را صرف آن بقعه شریف می‌نمود و تا زمان غیبت جناب قائم آل محمد(ص) آن وقف برقرار بود و منافع چهارده درب خانه که به اسم و رسم در آن وقف‌نامه مندرج می‌باشد، با منافع نصف از یک روز شبان مزرعه تاج‌آباد را گرفته صرف آن بقعه شریف می‌نموده و از زمان غیبت صاحب‌الامر صلوات‌الله علیه دیگر مشخص نیست که چه نوع اتفاق افتاده است و آن بقعه الحال در سمت یسار قریه بیدگل واقع است و صاحب کشف و کرامات می‌باشند تا شیعیان آن بلاد بدانند و از مرثیه شاهزادگان خود مستحضر باشند.

اصل این نسخه که به خط مرحوم سیداسماعیل نائینی است نزد خانواده مرحوم جواد صباحی بیدگلی است و تاریخ تحریر آن سنه 1263 هجری قمری است.



احداث کتابخانه عمومی در جوار امامزاده ابراهیم(ع)

چون یکی از اهداف بلند اماکن مقدس و فعالیت‌های آن احیای فرهنگ و فرهنگ‌سازی می‌باشد و با توجه به نیاز ویژه این منطقه، با دعوت از شهردار و فرماندار و ریاست اداره ارشاد، پیشنهاد ساخت یک کتابخانه داده شد. این پیشنهاد مورد استقبال مسؤولان قرار گرفت و پیگیری‌های لازم صورت پذیرفت و بعد از یک مطالعه کارشناسانه مصوبه این کتابخانه از تهران ارسال شد و کلنگ آن در 15 شعبان‌المعظم 1426 مطابق با مردادماه 1384 توسط جناب شمس معاونت عمرانی استاندار و دیگر مسؤولان شهر در ضلع غربی امامزاده بر زمین خورد و عملیات گودبرداری در آذرماه همان سال انجام شد.

بعد از عملیات گودبرداری،‌ عملا پروژه از پیشرفت ایستاد ولی هیأت امنا مشغول پیگیری و هموارسازی ادامه پروژه بودند تا این که در 5 آذرماه 1386 عملیات اجرای فنداسیون و بتون‌ریزی با لطف و عنایت خداوند و مساعدت دولت خدمتگزار و شهرداری محترم انجام شد و امید آن می‌رود تا پایان سال 1386،‌ طبق قرارهای گذشته، عملیات آهن‌ریزی آن توسط شهرداری محترم انجام شود. در پایان یادآور می‌شود این پروژه کاملا دولتی است و تنها هیأت امنا نقش پیگیری و هموارسازی کارها را بر عهده دارد.



فعالیت‏های انجام گرفته در یک سال گذشته

از سوی هیأت امنای امامزاده ابراهیم(علیه‏السلام) بیدگل
- تصمیم جدی و عملی در جهت اجرای طرح جامع امامزاده

2- جذب کمک‏های مردمی به طور گسترده و برنامه‏ریزی شده

3- افتتاح حساب جاری به منظور جذب کمک‏های نقدی در بانک صادرات

4- اجرای آب‏نمای عظیم در وسط صحن امامزاده

5- پیگیری مجدانه در جهت اجرای پروژه عظیم کتابخانه امامزاده در سه طبقه به مساحت 1500  متر

6- پیگیری جهت احداث خیابان 20 متری امامزاده ابراهیم(ع)

7- مقدمات اولیه جهت ساختن گلدسته‏ها با نظارت مهندس منجمی

8- دیوارکشی امامزاده بنا به توصیه اداره ثبت به منظور گرفتن سند با هماهنگی شهرداری

9- ایجاد فضای سالم و متناسب در اطراف صحن امامزاده برای زائرین

10- لایروبی چاه نیمه عمیق جهت استفاده بهینه

11- پاکسازی زمین‏های اطراف امامزاده از زباله‏های مردم

12- احداث تیر چراغ برق در اطراف امامزاده

13- راه‏اندازی و چمن‏کاری و آب‏نمای میدان امامزاده

14- برگزاری مراسم عزاداری و قرائت قرآن هر هفته

15- برگزاری مراسم مخصوص خواهران

16- مکاتباتی با مسؤولان کشوری جهت مساعدت مالی برای امامزاده

17- دعوت از مسؤولان استان و شهرستان جهت بازدید امامزاده

18- مکاتباتی با مرکز پژوهش‏های اسلامی آستان قدس رضوی جهت پیدا کردن اصل شجره‏نامه امامزاده


تلفن دفتر هیأت امنای امامزاده ابراهیم(ع)                     2729191 (0362)

کمک‌های نقدی خود را به حساب 2/867717/1 ـ بانک صادرات شعبه آران‌وبیدگل واریز نمایید.

نشانی: شهرستان آران و بیدگل ـ بیدگل ـ محله یزلان ـ خیابان در حال احداث امامزاده ابراهیم(ع)
 --------------------------------------------------------------------------
عکس های امامزاده ابراهیم(ع) بیدگل
نظرات 1 + ارسال نظر
ح.ج 14 - شهریور‌ماه - 1391 ساعت 18:14 http://http://banamapadar.blogfa.com/

سلام ممنون از اینکه به شهر آباء واجدادی ما می پردازی عکس ومطلب خوبی در زمینه امامزاده ابراهیم بود. شاد باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد