بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

امامزاده هادی بیدگل

امامزاده هادی (ع) بیدگل

امامزاده هادی (ع) بیدگل

امامزاده هادی (ع) بیدگل

امامزاده هادی (ع) بیدگل

امامزاده هادی (ع)

آستان امامزاده هادی (ع) بیدگل مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام - دوره قاجار است و در آران بید گل، بعد از میدان امام خمینی بید گل واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


امام حسن عسگری (ع) می فرمایند:

ثواب زائر امامزاده هادی بن سجاد (ع) برابر است با چهل حج و عمره که با ما اهلبیت اعمال بجا آورد و شب اول قبر ما به زیارتش می رویم.

بقیه عکس ها با کیفیت بالا در ادامه مطلب

امامزاده هادی (ع)
نسب:
نسب این امامزاده بزرگوار طبق اسناد موجود و روایت بزرگان محل به حضرت امام سجادعلیه السلام می رسد.

مساحت:
 مساحت صحن حیاط زیارتگاه 14000 هزار متر مربع می باشد

توضیحات:
در این مکان به اضافه این امامزاده بزرگوار خواهر مکرمه شان زینب خاتون (سلام اله علیه) نیز مدفون می باشند. این ساختمان قدمتی 500 ساله داشته و از دوران صفویه تاکنون باقی مانده است. دو گلدسته به ارتفاع 25 از کف در دو طرف گنبد کوچک امامزاده قرار گرفته که کاشیکاری شده است. مساحت خود بقعه بعلاوه ایوانهایش 500 متر می باشد که در جوار آن مسجدی نیز ساخته شده است که مساحتی بالغ بر 500 متر مربع می باشد. ضریحی فلزی در ابعاد 3×2 روی سنگ مزار امامزادگان شریف قرار گرفته است. تزیینات بقعه شامل نقاشی هنرمندانه سقف آن است که به دوران قاجاریه بر می گردد. ایوان صحن جنوبی این بنا آینه کاری زیبا و نفیسی داشته که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. مردم و اهالی شهر نسبت به این امامزادگان شریف احترام و ارادت ویژه قایل می باشند.

ساختمان بنای این امامزاده در زمان صفویه و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و از آن به بعد هر چند سال تعمیراتی در آن صورت گرفته است. این امامزاده دارای گنبد مخروطی‎ شکل است که مزین به شکلهای آبی‎رنگ می‎باشد. در سال 1332 شمسی توسط حاج نصرالله فدایی‎مختص آبادی، کاشی کاری شده است. خادمهای این امامزاده نسل در نسل خانوده متولی بیدگلی بوده و در چند صباحی قبل خادم آن که مرحوم محمد متولی پسر ملاقاسم‎بن ملامحمود بن ملانصرالله مختص‎آبادی بود به رحمت حق واصل شدند. و اکنون فرزندان ایشان خادم این امامزاده شدند.

شهادت امامزاده هادی (ع):
از مجموع مطالب فوق و استناد به کتب انساب ،امامزاده هادی (ع)به همراه خواهر بزرگوارش و جمع کثیری از سادات حسنی و حسینی و سجادی به منطقه ری وارد و بر اثر فشار حمید بن عبد العزیز حاکم منطقه مجبور به مها جرت شده و به چهل حصاران وارد و در بیرون قلعه وج با نیرو ها و حکام بعضی قلاع از جمله حاکم قلعه وج به نام فیل پا ،درگیر شده و حضرتش را با وضع فجیعی به شها دت رسانده اند که بعد از شها دت ،بعضی از مردم منطقه از روی حس انسا ن دوستی و یا شیعه بودن ایشان و همشیره اش و دیگر شهدا را در بیرون قلعه و در طرف غربی که اینک بار گاه ملکو تیحضرتش می باشد به خاک سپرده و در قرون متما دی ،بقعه و بارگاه حضرتش را تو سعه داده اند..

موقعیت قلعه و برج چهل حصاران:
بنا به گفته مورخین این قلعه درقسمت شمال کاشان و از جمله چهل قلاعی بوده که در گذشته در این منطقه بنا شده ا ست

در کتاب تاریخ کاشان تا لیف عبد الرحیم کلا نتر ضرابی و کتاب چراغان تا لیف محمد رضا وصاف بید گلی و کتاب تاریخ قم می نو یسند :این قلاع حصا رهای جدا گانه دا شته و هر کدام دارای حاکمی برای خود بوده که همگی ازعمال حاکم ری بوده اند

از جمله این قلاع :قلعه مخلص ،وج ،گرگان ،سوسن،احمداباد،ویگل،هراسان ،مختص اباد، سلمقان قوم ،سردستان ،وغیره بوده اند

بر طبق اسناد و مدارک موجود،انچه مسلم و قطعی است این که قلعه وج در قسمت غربی قلعه های مخلص و ویگل ودر شمال قلعه گرگان قرار داشته که تا قبل از انقلاب اسلامی قسمتی از این قلعه به نام (قلعه فیل پا) باقی بود ، که تخریب گردید و در محل کنونی جهاد سازندگی و دبیر ستان ابن سینا را بنا کرده اند.

آدرس:اصفهان- آران و بیدگل-بیدگل-در خیابان شهدا شهر بیدگل

-------------------------------------------------------------------------------

عکس های امامزاده هادی بیدگل

نظرات 1 + ارسال نظر
سین 18 - شهریور‌ماه - 1390 ساعت 10:46

عکسهای زیبایی هستند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد