بیدگل به زبان کاریکاتور
بیدگل به زبان کاریکاتور

بیدگل به زبان کاریکاتور

میخندی باید...

حاشیه ای بر جشن موسیقی آران و بیدگل

حاشیه ای بر جشن موسیقی آران و بیدگل
موسیقی؛ تصور شما از این کلمه چی میتونه باشه؟
لحب و لعب؟ بزن و بکوب؟ ورّ ور کردن؟ هنر و زیبایی؟ و...
چرا باید موسیقی برای مودم یک شهر تا حد زیادی شعف آور باشه؟! چرا باید مردم از خرد و کلان، پیر و جوون رو توی یه سالن کوچیک جمع کنه و به قول معرف جای سوزن انداختن نباشه؟!
از شادی خیلی خوششون میاد؟ خوش گذرون هستن؟ از هر فرصت کوچکی برای گناه استفاده میکنند؟ از غم و گریه و زاری خسته شدند؟ باید چه دلیلی داشته باشه؟!
همون طور که میدونین ( یا نمیدونین ) مردم آران و بیدگل هنوز زندگی غیر شهری و سنتی خودشون رو تا حد زیادی حفظ کرده اند. هنوز برای بسیاری از مشورت ها و تصمیم گیری ها به یک روحانی یا مرد معتمد(که شدیداً مذهبی هست) مراجعه میکنند. هنوز برای مناسبت های مذهبی گریه دار و توسرخودزن مردم از چند روز قبل آماده میشند و تا بعد از روز واقعه حس علاقه برای توسرخود زدن رو دارند! هنوز در یه روز شهادت فلان امام مشتریان زیادی برای اکو و بلندگو وصل کن ها و تو بلند گو دادزن ها هست! البته و صد البته وسیله ای که باهاش داد میزنند اسمش "بلندگو" هست ولی برای اینکه صدا تا خود مکان واقعه(مثل کربلا و..) بره باید داد زد! و البته چون فاصه زیاد هست فقط کمی (خیلی کم) باز صدای بلندگو به دستور افراد دانا و اهل فن زیادتر میشه که صدا برسه! با یه حساب سر انگشتی میشه فهمید که (محرم و صفر=2 ماه ، دوازده امام شعیان که یکیش زنده است و یکیش رو هم حساب کردیم میمونه 10 تای دیگه ، رحلت پیامبر و شهادت دخترشون) کم کم سالی پنجاه شصت روز اوضاع بر همین منوال هست!
خب حالا ولادت ها و جشن ها...
دوازده تا امام داریم + یک پیامبر+حدود چهل هزار نوه نتیجه-امامزاده های در ایران-(سهم شهرستان آران وبیدگل 38 تا- بیدگل=13 ،نوش آباد=9،آران=5، یزدل=3 ، بقیه هم هر کدام=1)
توی آران و بیدگل خب اساسا که برای هلال و شازده هاشم دهه باید گرفت!! برای شازده قاسم هم برای جلب رضایت هیئت امنا حداقل بیسته یا سیه باید گرفت! :/
با جشن ولادت چهارده معصوم این شعیان مخلص میشه تقریبا تعداد روزای جشن و گریه وزاری رو یکی گرفت...
پس چرا این ملت برای موسیقی ایقدر شور و شعف دارند؟...شما بگو..
---
+عکس از حسین بیدگلی (لینک)
+مطلب زیاد برای این موضوع ...بقیه اش رو شما بگید!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد